Allereerst, als je dat nog niet hebt gedaan, controleer dan je IGF-1-waarde voordat je begint, idealiter nadat de tesa uit je systeem is, zodat je een basiswaarde hebt. Zorg er ook voor dat je glucose-, HbA1c-, bloeddruk- en lipidenwaarden in orde zijn.
Het gebruik van tesa van HGH zal binnen een maand geen merkbaar effect hebben; het duurt veel langer.
Lees je goed in de bijwerkingen, zodat je weet welke risico's er zijn. Leeftijd speelt een rol; Als je jong bent, kun je het misschien beter niet gebruiken, omdat er dan veel tijd is om risico's te nemen op te bouwen. Hoe ouder je bent, hoe groter de dosis moet zijn. Er zijn risico's op de korte termijn, zoals carpaaltunnelsyndroom en vochtretentie, en op de lange termijn, zoals acromegalie, hartfalen en mogelijke kanker, vooral bij hogere doses.
Zonder de leeftijd te weten is het niet mogelijk om een dosering aan te bevelen.
Ik begon ook met wat ik op 58-jarige leeftijd een conservatieve dosis vond van 1,5 IE/dag, maar mijn IGF-1-waarde bleek 50 nmol/l te zijn, terwijl de gemengde waarde rond de 20 lag. Dat is ongeveer 5 standaardafwijkingen onder het gemiddelde voor mijn leeftijd en veel te hoog. Ik weet niet zeker welke eenheden er in het VK worden gebruikt, de Amerikaanse eenheden zijn anders.
Voor een flacon van 24 IE is het eenvoudigst met 2,4 ml bac, zodat elke 0,1 ml gekookt met 1 IE. Het is altijd beter om de getallen simpel te houden.